<script> <style>

HBF(Holland Blues Festival Grolloo - 20 / 21 Juni 2025  Crossroads Festival Bonn(BRD) • Zondag 03 November Bluesfestival Hedon Zwolle • SUGARIFF, funky rockband uit Arnhem | zaterdag 09 november Heino • Rock Am Ring(BRD) 40 Jaar 6 tm 8 Juni 2025 • LED ZEPPELIN, tribute by Kashmir  | zaterdag 15 februari 2025 •  GOLDEN EARRING, tribute by The Naked Truth | • Zaterdag 08 Maart Sean Webster's Blues All Nighter | • zaterdag 05 april • ERIC CLAPTON tribute by Claptunes | zaterdag 17 mei 2025 • THE BLUESBONES (BE) opnieuw bij LMH! | zaterdag 22 november 2025 •

Recensie: Elles Bailey – Shining In The Half Light

Elles Bailey – Shining In The Half Light

Geschreven door: Eric Campfens

i.s.m. BarnOwlBlues | FB Eric Campfens   

Ooit, kort na het uitkomen van haar eerste album “Wildfire”, vertelde Elles Bailey mij dat ze als de dood was voor het zogenaamde ‘2nd album syndrome’. Het eerste album werd alom goed ontvangen en de opvolger zou minstens net zo goed moeten zijn. Daar is ze toen prima in geslaagd. En nu is nummertje 3 uitgekomen. Is de uit het Engelse Bristol afkomstige zangeres er in geslaagd die stijgende lijn voort te zetten? Waren haar eerste twee platen nog opgenomen in Nashville, “Shining In The Half Light” is, mede door de pandemie en het feit dat zij toen zes maanden zwanger was, volledig in het Verenigd Koninkrijk opgenomen.

Op het album staan tien door Elles zelfgeschreven nummers. Zij wordt begeleid door Joe Wilkins (gitaar), Johnny Henderson (toetsen), Matthew Waer (bas) en Matthew Jones (drums). De productie was in handen van rockproducer Dan Weller, iemand met een heel andere muzikale achtergrond dan Elles, wat weer heeft gezorgd voor een andere benadering dan haar voorgaande albums. Naast een uitstekende zangeres met dat kenmerkende hese stemgeluid – een overblijfsel van een ziekte die ze als 3-jarige had - is Elles ook een prima liedjesschrijver, waar vooral ook de teksten het zeker waard zijn om te worden beluisterd. In “Cheats And Liars” en “Standing In The Half Light” vertelt zij over de artiesten die hebben moeten vechten tijdens de pandemie om het hoofd boven water te houden. Daarbij zijn het soulvolle “Riding Out The Storm” en de rockende blues “Sushine City” met een prachtige interactie tussen zang en slidegitaar een speciale vermelding waard. Een meer dan uitstekende cd, die bewijst dat Bailey zeker de stijgende lijn heeft weten voort te zetten.

Website: www.ellesbailey.com | (8/10)  (Outlaw Music)


Translate: Eng

Once, shortly after the release of her first album "Wildfire", Elles Bailey told me that she was terrified of the so-called '2nd album syndrome'. The first album was widely well received and the follow-up should be just as good. She succeeded in that very well. And now number 3 has come out. Has the singer from Bristol, England, succeeded in continuing this upward trend? While her first two records were recorded in Nashville, "Shining In The Half Light" was recorded entirely in the United Kingdom, partly due to the pandemic and the fact that she was six months pregnant.

The album contains ten songs written by Elles herself. She is accompanied by Joe Wilkins (guitar), Johnny Henderson (keyboards), Matthew Waer (bass) and Matthew Jones (drums). Production was in the hands of rock producer Dan Weller, someone with a very different musical background from Elles, which in turn has resulted in a different approach than her previous albums. In addition to being an excellent singer with that characteristic hoarse voice – a remnant of an illness she had as a 3-year-old – Elles is also a fine songwriter, where the lyrics are certainly worth listening to. In “Cheats And Liars” and “Standing In The Half Light” she talks about the artists who had to fight during the pandemic to keep their heads above water. In addition, the soulful “Riding Out The Storm” and the rocking blues “Sushine City” with a beautiful interaction between vocals and slide guitar. are worth a special mentioning. A more than excellent CD, which proves that Bailey has certainly managed to continue the upward trend.

Geen opmerkingen: