<script> <style>

HBF(Holland Blues Festival Grolloo - 20 / 21 Juni 2025  Crossroads Festival Bonn(BRD)  THE MUDD FOOTE (USA) | zaterdag 14 september Heino • Bluesfestival Hoogeveen Zatredag 14 september • ROVAR (DE) supportact THE BREW (UK)  |  zondag 27 oktober Liederholthuis• SUGARIFF, funky rockband uit Arnhem | zaterdag 09 november Heino • Rock Am Ring(BRD) 40 Jaar 6 tm 8 Juni 2025 • LED ZEPPELIN, tribute by Kashmir  | zaterdag 15 februari 2025 •  GOLDEN EARRING, tribute by The Naked Truth | zaterdag 05 april • ERIC CLAPTON tribute by Claptunes | zaterdag 17 mei 2025 • THE BLUESBONES (BE) opnieuw bij LMH! | zaterdag 22 november 2025 •

Boek/Book - Taylor Swift

Taylor Swift zet niet alleen Amsterdam maar ook zakenwereld op zijn kop

Uitgeverij: Haystack
Omvang: 192 pagina’s
Editie: Paperback, e-book en luisterboek
Auteur: Hans van der Loo is auteur van diverse bestsellers waaronder het boek Musk Mania over Elon Musk. Hij is een veelgevraagde gast voor radio en televisie.
 
 € 21,50

Taylor Swift zet in juli Amsterdam op z'n kop, als ze optreedt in de ArenA. Maar eigenlijk zet ze het hele jaar de muziekwereld op z'n kop. Geen muzikant is zo succesvol met zo'n minimale organisatie als Taylor. Hoe doet ze dat?

Alleen al het afgelopen jaar bedroeg de opbrengst van het conglomeraat van nauw met elkaar samenwerkende familiebedrijfjes meer dan 2 miljard dollar. En dat terwijl er slechts zo’n honderd personeelsleden op de loonlijst staan. Dat is niet omdat er zoveel externe medewerkers zijn, maar vooral omdat er zo slim wordt gewerkt.

Economen spreken in dit verband van ‘kleine reuzen’ en ‘verborgen kampioenen’. Zij doelen dan op kleinschalige en voor het grote publiek onzichtbare bedrijven die een gigantische economische en maatschappelijke impact hebben. ‘Taylor Swift hanteert in veel opzichten de strategie van een kleine reus,’ zegt onderzoeker en auteur Hans van der Loo in een interview voor de op 13 juni te verschijnen podcast Wie is Swift. ‘Ze streeft naar kleinschaligheid en hechte relaties.

Daarnaast gedraagt ze zich zakelijk gezien zo gesloten als een oester. Hoe ze precies te werk gaat, is in nevelen gehuld’. Mede op basis van zijn recent verschenen boek Taylor Swift – De opkomst van een muzikaal,
maatschappelijk en zakelijk fenomeen vertelt hij er in de podcast meer over.
‘Taylor Swift komt het liefst over als een gewoon meisje’, zegt Van der Loo. ‘Maar achter dat zorgvuldig geboetseerde imago gaat een uiterst gewiekste en innovatieve ondernemer schuil’. Ze pakt de zaken radicaal anders aan. Geen pompeuze kantoren, maar werken vanuit vliegtuighangars en andere (geheime) locaties. Geen moeilijk te begrijpen strategieën, maar concrete opgaven en 

Taylor Swift zet niet alleen Amsterdam maar ook zakenwereld op zijn kop

 


Persbericht onderzoek Swifties in Nederland:  Heel veel Swifties in polderland

 Niet alleen wereldwijd, maar ook in Nederland heeft Taylor Swift een massale aanhang. Ruim een op de drie Nederlanders zegt fan van haar te zijn, blijkt uit een nieuw onderzoek. Dit komt neer op 3,6 miljoen fans voor de zangeres die begin juli in Nederland optreedt.

 Uit onderzoek naar de fanbase van het Amerikaanse popicoon Taylor Swift in Nederland blijkt dat ze ook hier een massale aanhang heeft. Ruim een op de drie Nederlanders (36 procent) zegt fan van haar te zijn. Dit komt neer op 3,6 miljoen fans. Daarmee zijn we overigens nog ver verwijderd van Amerikaanse percentages. Daar zegt een meerderheid van 53 procent fan van haar te zijn.

Zijn alle Nederlandse fans daarmee automatisch Swifties? Nee, maar 21 procent van de fans rekent zich tot de hondstrouwe superfans. Omgerekend in absolute aantallen komt dat nog altijd neer op 756.000 Swifties in ons land.  Hun aantal is de afgelopen jaren snel gegroeid. Hier in Nederland waren andere popartiesten als Beyoncé, Madonna, Lady Gaga en Adele lange tijd veel populairder. Pas sinds het afgelopen jaar is Taylor Swift bij ons komen bovendrijven.

 Wie zijn de Nederlandse Swifties?

Het onderzoek naar de Nederlandse Swiftie is uitgevoerd door SurveyMonkey op basis van een representatieve steekproef onder 2.014 respondenten van 18 jaar en ouder, in opdracht van auteur Hans van der Loo van het boek Taylor Swift - De opkomst van een muzikaal, maatschappelijk en zakelijk genie.

Uit het onderzoek blijkt dat 90 procent van de Swifties uit vrouwen bestaat. Bijna de helft (46 procent) van de Swifties behoort tot ‘Gen Z’, in de leeftijdsgroep van 12 tot 27 jaar. Het percentage ‘millennials’ dat als Swiftie door het leven gaat, bedraagt 21 procent (tegenover 45 procent in de VS). Swifties zijn een Randstedelijk fenomeen. De meest fanatieke fans  wonen in de provincies Utrecht, Noord-Holland en Zuid-Holland. Er is een uitzondering die de regel bevestigt: in Groningen bevindt zich een aanzienlijke aanhang van Swifties. Provincies met de minste Swifties zijn landelijke gebieden als Friesland en Zeeland.

 Waarom zijn Swifties fan?

Dit zijn de drie belangrijkste redenen om fan van Taylor Swift te zijn: de muzikale kwaliteit van haar songs, het speels zoeken en decoderen van 'paaseieren' en de gelaagdheid en poëtische kwaliteit van haar teksten. 

 Wat vinden fans aantrekkelijk aan Taylor?

De persoonlijke kwaliteiten van de popzangeres die Swifties in Nederland het meest aanspreken, hebben te maken met haar uitstraling als succesvolle popartiest, het feit dat zij een toegankelijk rolmodel is en de nauwe contacten die zij met haar fans onderhoudt.

 Wat zijn de favoriete albums?

De favoriete albums van Swifties zijn: 1989 (Taylor’s Version), Folklore en het recent verschenen album The Tortured Poets Department.

 Welke fans gaan op 4, 5 en 6 juli naar de concerten?

Verspreid over drie dagen gaan er begin juli zo’n 90.000 'echte' Swifties naar de concerten in Amsterdam. Zij krijgen gezelschap van een kleine 60.000 'gewone' fans. Blijft over een groep van 40.000 mensen die zichzelf niet als fan beschouwen, maar die nochtans grif geld hebben betaald om een van de drie concerten bij te wonen.

Een indrukwekkende minderheid van ongeveer 10.000 superfans is hun idool nagereisd naar andere Europese steden, waaronder Swifties die nu al dertien concerten in Europa hebben bezocht, en tickets hebben voor nog meer concerten.

 Meer info: https://nl.wikipedia.org/wiki/Taylor_Swift | Website: uitgever: https://haystack.nl/

Geen opmerkingen: