<script> <style>

HBF(Holland Blues Festival Grolloo - 20 / 21 Juni 2025  Crossroads Festival Bonn(BRD) • Rock Am Ring(BRD) 40 Jaar 6 tm 8 Juni 2025 • LED ZEPPELIN, tribute by Kashmir  | zaterdag 15 februari 2025 •  GOLDEN EARRING, tribute by The Naked Truth | • Zaterdag 08 Maart Sean Webster's Blues All Nighter | • zaterdag 05 april • ERIC CLAPTON tribute by Claptunes | zaterdag 17 mei 2025 • THE BLUESBONES (BE) opnieuw bij LMH! | zaterdag 22 november 2025 •

Recensie: Greg Copeland – Brown-Eyed Handsome Man

Recensie: Greg Copeland – Brown-Eyed Handsome Man

Geschreven door: Eric Campfens

i.s.m. BarnOwlBlues | FB Eric Campfens 

Greg Copeland is in juli 1954 geboren in Portsmouth (Virginia), en woont al ruim dertig jaar in Duitsland. Zijn zangstijl is sterk beïnvloed door James Brown, Wilson Pickett, Robert Johnson, Howlin´ Wolf e.d. en muzikaal zit hij dan ook ergens tussen de Deep Down Blues, soul en funk. Hij heeft samengewerkt met o.m. Gerry Williams (ex-Eruption), en de blues gitaristen Gregor Hilden, Guitar Crusher en Kai Strauss. Daarnaast heeft hij zijn eigen band en maakt hij met Martin Messing deel uit van het akoestische bluesduo Deep Down South.

Het album dat ik hier bespreek is al in 2020 uitgekomen, maar toen helaas aan mijn aandacht ontsnapt. Hoogste tijd om dit in te halen. Met zijn beste vriend – en mede-expat - Big Daddy Wilson is het album “Brown-Eyed Handsome Man” tot stand gekomen. Van de elf nummers zijn er acht door Copeland, Wilson, Messing en de band geschreven en gearrangeerd. De drie covers zijn “People Get Ready” van Curtis Mayfield, “I Gotcha” van Joe Tex en “Working In A Coalmine” van Allen Toussaint. Als begeleiders zijn de Goosebump Brothers (bassist Paolo Legramandi en gitarist Cesare Nolli), alsmede drummer Nik Taccori aangetrokken. Het resultaat is een prachtig album met heerlijke soulachtige blues. Wat teksten betreft beschrijft Copeland zowel zijn eigen leven en kijk op de wereld als maatschappelijke onderwerpen. Het titelnummer vertelt het verhaal hoe een oude vrouw bij zijn geboorte zei dat hij tot plezier van de vrouwen tot een Brown-Eyed Handsome Man” zou uitgroeien. “Talkin ‘Bout The South” zijn de herinneringen aan het zuiden van de VS, waar Wilson en hij zijn opgegroeid. Een nummer als “Alcohol Abuse” gaat dan weer over drugs- en drankverslaving. Mijn persoonlijke favorieten zijn het al genoemde “Talkin ‘Bout The South”, de akoestische blues “Please Please” en het duet met Big Daddy Wilson in “People Get Ready”. Kortom, een prachtig album.

Website: www.gregcopeland.me | (8,5/10)  (eigen beheer)


 Translate: ENG

Greg Copeland was born in Portsmouth, Virginia, in July 1954, but lives in Germany for over thirty years now. His singing style is strongly influenced by James Brown, Wilson Pickett, Robert Johnson, Howlin' Wolf and the like and musically he is somewhere between Deep Down Blues, soul and funk. He has collaborated with, among others, Gerry Williams (ex-Eruption), and the blues guitarists Gregor Hilden, Guitar Crusher and Kai Strauss. He also has his own band and is part of the acoustic blues duo Deep Down South with Martin Messing.

The album that I am discussing here was already released in 2020, but then unfortunately escaped my attention. High time to catch up on this. With his best friend – and fellow expat – Big Daddy Wilson the album “Brown-Eyed Handsome Man” was created. Of the eleven songs, eight were written and arranged by Copeland, Wilson, Messing and the band. The three covers are "People Get Ready" by Curtis Mayfield, "I Gotcha" by Joe Tex and "Working In A Coalmine" by Allen Toussaint. The Goosebump Brothers (bassist Paolo Legramandi and guitarist Cesare Nolli), as well as drummer Nik Taccori, have been recruited as accompanists. The result is a beautiful album with wonderful soulful blues. In terms of lyrics, Copeland describes his own life and world views as well as social topics. The title track tells the story of how an old woman said at birth that he would grow into a Brown-Eyed Handsome Man to the delight of the women. “Talkin' Bout The South” are memories of the south of the US, where he and Wilson grew up. A song like “Alcohol Abuse” is about drug and alcohol addiction. My personal favorites are the already mentioned “Talkin' Bout The South”, the acoustic blues “Please Please” and the duet with Big Daddy Wilson in “People Get Ready”. In short, a wonderful album.

Geen opmerkingen: