DOUWE EISENGA - OPEN
(Butler Records / Bertus Distributie)
V2 records
Het album zal onderdeel zijn van de Aangenaam Klassiek 2021 campagne die dit najaar van start gaat.
Voor bijna alle muzikanten was het afgelopen jaar er eentje van noodgedwongen stilte. Daar kun je opstandig van worden, onrustig. Of je kan meebewegen, je mee laten voeren met de nieuwe situatie. De stilte met een open blik tegemoet treden. Componist/pianist Douwe Eisenga koos voor dat laatste. Zocht naar andere manieren om contact met zijn luisteraars te houden. En ging vooral - in de lange, stille dagen – heel veel muziek schrijven.
Het resulterende album Open gaat over het zoeken (én vinden) van je eigen bron. Heel lang dacht Douwe dat muzikale originaliteit betekende dat je volkomen nieuwe wegen zou moeten bewandelen. Maar dat is niet zo. Het streven naar originaliteit is niets anders dan bewegen naar je eigen bron, je eigen origine.
Enkel vanuit die kern kan muziek authentiek zijn, eerlijk. Kan muziek gewoon ‘zijn’. Open zoekt en vindt de kern: een langzaam roterende beweging. Die je kan meevoeren. Die je met een open blik tegemoet kunt treden.
In de eigen woorden van Douwe:
"Het jaar 2020 zal ik niet snel vergeten. Het schrijven van muziek is op zichzelf al een solistische bezigheid, de pandemie zorgde voor een jaar van stilte waarin ik - teruggetrokken in mijn werkkamer - gestaag werkte aan nieuwe muziek.
De meeste stukken op dit album ontstonden in deze periode. Muziek die zich kenmerkt zich door verstilling. Door een noodgedwongen pas op de plaats. Door ruimte en verdieping.
Er was ook tijd voor lange, soms intense gesprekken. Met mijn partner, mijn kinderen, met vrienden. Misschien zorgde de rust er wel voor dat we beter naar elkaar luisterden. Dat we minder snel met oordelen kwamen, dat we luisterden met een open oor, een open houding.
Zoals zo vaak zitten er twee kanten aan een verhaal. Een pandemie als deze is verwoestend. Ze zorgt voor onnoemelijk veel leed, maar noopt tegelijkertijd tot bezinning. Een pandemie als deze zet de wereld achter tralies maar ontsluit tegelijkertijd ruimte voor veel meer openheid.
Er was ook tijd voor lange, soms intense gesprekken. Met mijn partner, mijn kinderen, met vrienden. Misschien zorgde de rust er wel voor dat we beter naar elkaar luisterden. Dat we minder snel met oordelen kwamen, dat we luisterden met een open oor, een open houding.
Zoals zo vaak zitten er twee kanten aan een verhaal. Een pandemie als deze is verwoestend. Ze zorgt voor onnoemelijk veel leed, maar noopt tegelijkertijd tot bezinning. Een pandemie als deze zet de wereld achter tralies maar ontsluit tegelijkertijd ruimte voor veel meer openheid.
Tracklisting:
01 Left Out I
02 Time Diggers
03 Bruno
04 Theme I – Version 2019
05 Walk
06 Searching
07 Slow Dance
08 Left Out II
09 Jump
01 Left Out I
02 Time Diggers
03 Bruno
04 Theme I – Version 2019
05 Walk
06 Searching
07 Slow Dance
08 Left Out II
09 Jump
Track by Track:
Left Out I (2020)
Left Out I is de opening van de muziek voor het theaterprogramma Buitengesloten, geschreven in opdracht van De Bouwmeester. Het stuk klinkt weifelend en trefzeker tegelijk. Weifelend door de hinkende patronen van zeven, acht of negen noten. Trefzeker omdat de patronen als in een ets van Escher aan elkaar vastklinken.
Time Diggers (2020)
Time Diggers maakt deel uit van de muziek voor de documentaire Tijdgravers van Studio Haak & Visser. De film is een ode aan de conservatoren van het Koninklijk Zeeuwsch Genootschap der Wetenschappen. Een groot deel van de documentaire speelt zich af in de kelders en depots van het Zeeuws Museum, in een verborgen wereld waar ons verleden wordt gekoesterd door mensen die ons de waarde van onze geschiedenis laten zien.
Time Diggers maakt deel uit van de muziek voor de documentaire Tijdgravers van Studio Haak & Visser. De film is een ode aan de conservatoren van het Koninklijk Zeeuwsch Genootschap der Wetenschappen. Een groot deel van de documentaire speelt zich af in de kelders en depots van het Zeeuws Museum, in een verborgen wereld waar ons verleden wordt gekoesterd door mensen die ons de waarde van onze geschiedenis laten zien.
Bruno (2020)
“I am not very good at speeches, furthermore speeches disappear when a melody does not”.
Deze zin stond in een brief die ik kreeg in de zomer van 2020. De briefschrijfster vroeg me om een compositie voor haar man die haar door een moeilijke periode had geloodst. Hij zou 35 worden en dit leek haar het mooiste verjaardagscadeau ooit. Ik nam de opdracht aan.
Deze zin stond in een brief die ik kreeg in de zomer van 2020. De briefschrijfster vroeg me om een compositie voor haar man die haar door een moeilijke periode had geloodst. Hij zou 35 worden en dit leek haar het mooiste verjaardagscadeau ooit. Ik nam de opdracht aan.
Theme I (1980-2019)
Tussen het begin en het eind van Theme I zit bijna veertig jaar. De eerste twee bladzijden schreef ik toen ik achttien was. Voor piano. Later volgde een versie voor ensemble en een nieuwe versie voor piano. Over die laatste bewerking was ik nooit echt tevreden. De muziek ging opnieuw op de tekentafel. De eerste twee bladzijden, die van een jonge dromer, bleven ongewijzigd. De laatste twee bladzijden zijn volkomen nieuw, geschreven door een veertig jaar oudere dromer.
Walk (2020)
Walk (2020)
Ook Walk maakt deel uit van de muziek voor Buitengesloten. Net zoals bij de meeste wandelingen maakt deze muziek een ronde. De muziek komt uit waar het begonnen is. Eindpunt is beginpunt. Het gaat ook niet om Santiago, het gaat om de Camino.
Searching (2014)
Searching (2014)
Het pianostuk Searching is al wat ouder. Het muziekblog Inactuelles schreef: ‘In this piece the spell is dizzying, gradually unfolding like an endless and fabulous labyrinth with the development of a continuous movement which eventually chiming sounds like a call to lose yourself in the beauty of the music..."
Dit is het mooie aan muziek. De constructie kan even strak zijn als het stratenplan van Manhattan, deze luisteraar ervaart het als een ‘geweldig labyrint’.
In deze nieuw opgenomen versie zijn extra pianolijnen toegevoegd.
In deze nieuw opgenomen versie zijn extra pianolijnen toegevoegd.
Slow Dance (2020)
Slow Dance is het derde stuk uit Buitengesloten. Misschien klinkt in deze muziek het meeste de verstilling van 2020 door. Slow Dance ‘is’. De muziek oordeelt niet, de muziek luistert.
Left Out II (2020)
Na ongeveer één minuut neemt de slotmuziek van Buitengesloten een andere afslag dan de opening van dit album. Een afslag die nieuwe mogelijkheden verkent, misschien ook een afslag waarbij het ‘gewone’ leven na een jaar van verdieping in al haar variatie weer op gang komt.
Na ongeveer één minuut neemt de slotmuziek van Buitengesloten een andere afslag dan de opening van dit album. Een afslag die nieuwe mogelijkheden verkent, misschien ook een afslag waarbij het ‘gewone’ leven na een jaar van verdieping in al haar variatie weer op gang komt.
Jump (2019)
Waar het grootste deel van de muziek van dit album zich langs strakke lijnen rondcirkelt (de trefzekere twijfel), bouwt Jump op en op. De eerste horde wordt nog niet ten volle genomen. In de tweede ronde is er geen houden meer aan. Ik hou van verstilling, maar ook van ritme, de oerkracht van muziek.
Waar het grootste deel van de muziek van dit album zich langs strakke lijnen rondcirkelt (de trefzekere twijfel), bouwt Jump op en op. De eerste horde wordt nog niet ten volle genomen. In de tweede ronde is er geen houden meer aan. Ik hou van verstilling, maar ook van ritme, de oerkracht van muziek.
For more information contact
Stefan.Hayes@v2benelux.com
Geen opmerkingen:
Een reactie posten