Met elf originele composities neemt Nusantara Beat de luisteraar mee op een zintuiglijke reis langs culturele wortels. Traditionele Indonesische volksmuziek, vintage Indo-pop, pulserende psychedelica en eigentijdse elektronische texturen versmelten tot een volstrekt eigen geluid – rijk, gelaagd en hypnotiserend.
De titel Nusantara vormt de sleutel tot het muzikale en culturele ethos van de groep. Zoals zangeres Megan de Klerk toelicht:
“Nusantara verwijst naar de archipel die vandaag de dag Indonesië vormt. Het is een oud woord, uit de tijd van de koninkrijken die het eilandenrijk probeerden te verenigen. Nu staat het nog steeds symbool voor eenheid – een samensmelting van culturen tot één geheel. Als wij het hebben over Nusantara Beat, bedoelen we: het ritme van de archipel, gevangen in een collectieve klank.”
Die sound vormt het hart van de band, die bestaat uit zes muzikanten met een Indonesische achtergrond. Bassist Michael Joshua werd geboren in West-Java en verhuisde op jonge leeftijd naar Nederland. De overige leden – Megan, gitarist Jordy Sanger, gitarist/toetsenist Rouzy Portier, drummer Sonny Groeneveld en percussionist Gino Groeneveld – zijn in Nederland geboren en getogen, maar hebben allen Indonesische roots.
De band vond zijn oorsprong in de Amsterdamse muziekscene, waar de leden eerder actief waren in acts als EUT, Jungle by Night en het Turkse psych-fenomeen Altın Gün. Wat hen verbond, was een gedeelde nieuwsgierigheid: een verlangen om hun culturele erfenis via muziek te onderzoeken en opnieuw vorm te geven.
“De band ontstond uit onze gezamenlijke achtergrond en een intrinsieke drang om via muziek die roots verder te verkennen,” vertelt Gino.
Een langgekoesterde droom van Jordy en Sonny – het oprichten van een krontjong-ensemble “voor de lol, om op te treden voor ouderen”
– raakte verweven met de ideeën van Rouzy en Michael, die samen studeerden en eveneens droomden van een Indonesische band. In 2021 kwamen die paden samen.
Gino voegde zich bij het gezelschap als percussionist, kort na zijn vertrek bij Altın Gün. Wat nog ontbrak, was een stem. De keuze viel al snel op Megan, die destijds furore maakte met EUT. Toen zij instemde – en voor het eerst in het Indonesisch durfde te zingen – was Nusantara Beat een feit.
“Vanaf de eerste repetitie met Megan wisten we: dit is het. De band was compleet,” aldus Gino.
De band debuteerde live in de zomer van 2022, gevolgd door drie 7” singles op Bongo Joe, waarin zij iconische Indonesische nummers uit de twintigste eeuw nieuw leven inbliezen.
Djanger (2023) bezingt de gracieuze bewegingen van een Balinese danseres.
Kota Bandung (2023) is een melancholieke ode aan de hoofdstad van West-Java.
Mang Becak (2024) is een luchtige popsong in het Soendanees, over een vrouw en haar ontmoeting met een becak-chauffeur.
Met deze nummers bracht Nusantara Beat een liefdevol eerbetoon aan Sunda Pop – de Indonesische stroming die vanaf de jaren zestig traditionele Soendanese muziek combineerde met westerse invloeden als psychedelica, surf en funk.
“Die bands waren sterk beïnvloed door westerse pop,” vertelt Rouzy.
“Ze gebruikten dezelfde gitaren, effecten en arrangementen. Die hybride stijl blijft ons inspireren.”
Op het debuutalbum kiest Nusantara Beat een eigenzinnige koers: geworteld in traditie, maar met een onmiskenbaar hedendaagse signatuur. Moderne productie, gelaagde synths en diepe grooves verankeren de muziek stevig in het nu.
“We hebben ons voor dit album opnieuw verdiept in de Soendanese muzikale traditie,” zegt Michael. “Vooral in de pelog-toonladder, die ook kenmerkend is voor gamelanmuziek.”
Dat levert etherische momenten op, zoals in Ke Masa Lalu, waarin surfgitaren, gamelan-klanken en bezwerende synths elkaar subtiel versterken. Elders op het album duiken traditionele instrumenten op zoals de kecapi (citer), kendang (trommel) en Balinese gongs.
Tegelijkertijd klinkt het album opvallend eigentijds. Bakar is een broeierige, elektronische groove vol spanning en textuur. Di Pantai doet denken aan een zomerse funk-soultrack, vol warme toetsen, melancholische melodieën en subtiele gamelan-accenten.
De teksten – geschreven in het Engels door Megan en door Michael vertaald naar het Indonesisch – verkennen de complexiteit van moderne liefde. De dromerige, weemoedige sfeer sluit naadloos aan bij Megans vocalen.
Een opmerkelijke uitzondering is Kalankang, met een tekst van Michael, vertaald naar het Soendanees door Rouzy. Het nummer vertelt het griezelige verhaal van iemand die wordt achtervolgd door een geest die alleen zij kunnen zien – een subtiele verwijzing naar Indonesische mythologie en het alledaagse bovennatuurlijke.
“Toen ik in Indonesië woonde, waren dat soort verschijningen doodnormaal,” zegt Michael.
Muzikaal verwijst het nummer speels naar jaren zestig televisiesoundtracks, met vibrerende gitaarlijnen en een onheilspellende sfeer – een mooi voorbeeld van de unieke magie die Nusantara Beat weet op te roepen.
Met dit debuut presenteert Nusantara Beat zich als een uitzonderlijk collectief dat traditie en vernieuwing, herinnering en verbeelding verbindt. Een band die via muziek bruggen slaat tussen werelden, en met een diepe culturele resonantie een eigentijdse klank creëert.
![]() |
Nusantara Beat bestaat uit: Gino Groeneveld – percussie |
| [Back to TOP] |








Geen opmerkingen:
Een reactie posten