<script> <style>

HBF(Holland Blues Festival Grolloo - 20 / 21 Juni 2025  Crossroads Festival Bonn(BRD) • Rock Am Ring(BRD) 40 Jaar 6 tm 8 Juni 2025 • LED ZEPPELIN, tribute by Kashmir  | zaterdag 15 februari 2025 •  GOLDEN EARRING, tribute by The Naked Truth | • Zaterdag 08 Maart Sean Webster's Blues All Nighter | • zaterdag 05 april • ERIC CLAPTON tribute by Claptunes | zaterdag 17 mei 2025 • THE BLUESBONES (BE) opnieuw bij LMH! | zaterdag 22 november 2025 •

Boek/Book: ROTTERDAM, LAAT JE HOREN!

Boek/Book: ROTTERDAM, LAAT JE HOREN!

Paperback | Nederlands
19,95 euro ex verzendkosten

Uitgever:Outliner Books
Druk:1e druk
Verschenen:jun. 2024
GenreMuziek: stijlen en genres
Afmetingen:214 x 140 x 19 mm
Gewicht:268 gram
Paperback
Taal:Nederlands

Iconische concerten, faliekante mislukkingen en legendarische festivals.
 
Rotterdam is pionier op het gebied van live-muziek. De eerste stadionconcerten van Nederland waren in de Kuip, het Nederlandse Woodstock was in het Kralingse Bos en de grote inspiratiebron voor Lowlands vond plaats in de Doelen. Michael Jackson, Sex Pistols, Nirvana, Madonna, The Rolling Stones, Tina Turner, Jeff Buckley, Sonic Youth en Jimi Hendrix: allemaal kwamen ze naar Rotterdam.

 

 
Gideon Karting en Micha Zaat duiken de geschiedenis in, op zoek naar de aantrekkingskracht van Rotterdam als muziekstad. Ze spraken tientallen concertorganisatoren, muzikanten en toeschouwers. Wat speelde zich af achter de schermen? Wie waren er verantwoordelijk voor de successen? En wat ging er mis? Al deze verhalen tezamen laten zien wat de unieke kracht van Rotterdam als concertstad is.
 
Gideon Karting (1976) is artiestenmanager en concertorganisator. Eerder verscheen van hem Werk Nooit Met Je Idolen. Micha Zaat (1996) is, naast journalist, gitarist in de Rotterdamse rockband Tramhaus.
 

ROTTERDAM, LAAT JE HOREN! ligt op 1 juni in de winkels, bestellingen: op: https://rotterdamlaatjehoren.com/

Rotterdam, Laat Je Horen!
Iconische concerten, faliekante mislukkingen en legendarische festivals.

Rotterdam is pionier op het gebied van live-muziek. De eerste stadionconcerten van Nederland waren in de Kuip, het Nederlandse Woodstock was in het Kralingse Bos en de grote inspiratiebron voor Lowlands vond plaats in de Doelen. Michael Jackson, Sex Pistols, Nirvana, Madonna, The Rolling Stones, Tina Turner, Jeff Buckley, Sonic Youth en Jimi Hendrix: allemaal kwamen ze naar Rotterdam.

Gideon Karting en Micha Zaat duiken de geschiedenis in, op zoek naar de aantrekkingskracht van Rotterdam als muziekstad. Ze spraken tientallen concertorganisatoren, muzikanten en toeschouwers. Wat speelde zich af achter de schermen? Wie waren er verantwoordelijk voor de successen? En wat ging er mis? Al deze verhalen tezamen laten zien wat de unieke kracht van Rotterdam als concertstad is.

Gideon Karting (1976) is artiestenmanager en concertorganisator. Eerder verscheen van hem Werk Nooit Met Je Idolen. Micha Zaat (1996) is, naast journalist, gitarist in de Rotterdamse rockband Tramhaus.

credit: Rob Verhorst
MICHA ZAAT

Micha is gitarist in de Rotterdamse band Tramhaus, met wie hij internationaal veel aan het touren is. Zo speelde ze afgelopen jaar onder meer in Japan, de VS en vrijwel heel Europa. In het najaar komt Tramhaus’ debuutplaat uit. Voordat Micha met Tramhaus begon, speelde hij al in meerdere Rotterdamse underground-bands. Naast zijn muzikantenbestaan is Micha journalist, zo schreef hij veelvuldig voor weekblad De Groene Amsterdammer.

GIDEON KARTING

Gideon Karting is al meer dan 20 jaar een vaste waarde in de muziekindustrie. Hij begon als plakker van concertposters en groeide in de volgende jaren uit tot een van de beste concertorganisatoren van Nederland. Namens Mojo Concerts organiseerde hij o.a. alle Nederlandse concerten van Lady Gaga, Adele, One Direction, Arctic Monkeys, Bruno Mars en BTS. Daarnaast programmeerde hij jarenlang voor festivals als Lowlands, North Sea Jazz en Pinkpop. Op dit moment is Gideon artiestenmanager van onder andere Kymara, Remy van Kesteren en Eboman.

 GIDEON

Een jaar geleden vertelde ik een Engelse journalist dat Rotterdam op het gebied van live popmuziek de hoofdstad van Nederland was. Soms moet je nu eenmaal een beetje overdrijven. Toen ik er wat langer over nagedacht kwam ik tot de conclusie dat die bewering hartstikke klopte. Zo was het Holland Pop festival het eerste meerdaagse festival van Nederland, vonden de eerste stadionconcerten plaats in De Kuip, was Nighttown de eerste concertzaal met dance-functie en is de blauwdruk voor Lowlands ontstaan in De Doelen. Allemaal in Rotterdam. En dat is nog maar het topje van de ijsberg!

Reden genoeg om tientallen pioniers, organisatoren en initiatiefnemers op het gebied van live popmuziek te ondervragen. Met de verhalen van die sleutelfiguren zijn journalist en Tramhaus-gitarist Micha Zaat en ik aan de slag gegaan. Dat heeft geresulteerd in het boek “Rotterdam, Laat je horen! - Iconische concerten, faliekante mislukkingen en legendarische festivals.”

Wat speelde zich af achter de schermen? Wie waren er verantwoordelijk voor de successen en wat ging er mis? Verwacht verhalen over de Rolling Stones die nooit in de Doelen optraden (maar er wel een plaat opnamen), de eerste en enige show van Jimi Hendrix in Nederland, Ein Abend in Wien, Ahoy, de Michael Jackson speelkamer, het New Pop Festival, Left of the Dial, Motel Mozaique, Maaspop, Vangelis, Pandora’s Music Box en nog veel meer in 39 hoofdstukken die ook voor niet-Rotterdammers leuk om te lezen zijn.


MICHA
In 2023 schreef ik een artikel voor weekblad De Groene Amsterdammer, hiervoor interviewde ik onder andere Gideon. Na publicatie kreeg ik een email van hem. Hij vond het artikel maar niks, wel wilde hij eens een koffietje drinken om een idee te bespreken voor een boek. Hij wilde namelijk graag samen schrijven over de geschiedenis van de Rotterdamse popmuziek. Natuurlijk was ik daar wel voor te porren! Niet op de laatste plek vanwege mijn academische verleden in de geschiedkunde en mijn muzikale achtergrond. Eigenlijk speelde dit idee ook al een tijdje bij mezelf. Ik raakte de laatste tijd namelijk steeds meer geïnteresseerd in al het bijzondere muzikale dat Rotterdam te vertellen had. Deze fascinatie werd gevoed door steeds nieuwe ontdekkingen van beeld- en geluidsmateriaal wat ik online vond. Reden genoeg voor een boek dus. Wat helpt bij het schrijven van een boek over Rotterdam, is dat mensen de stad en haar geschiedenis veelal onderschatten. Des te meer ruimte om de ogen van de lezer te doen openen.

Geen opmerkingen: