<script> <style>

HBF(Holland Blues Festival Grolloo - 13/14/15 Juni 2024  Crossroads Festival Bonn(BRD) Ledffoot - 10/05/2024 - Olst • Bluespeer 17 18 19 MEI '24 • NOT THE ROLLING STONES (UK) - zondag 26 mei 2024 Heino • Jam-Session Heino 21 April/12 Mei 2024 • THE MUDD FOOTE (USA) | zaterdag 14 september Heino • Bluesfestival Hoogeveen Zatredag 14 september• SUGARIFF, funky rockband uit Arnhem | zaterdag 09 november Heino •

Concertverslag: Tas Cru en Mary Ann CAsale

  • Concertverslag: Tas Cru en Mary Ann CAsale
  • Plaats: Haselünne
  • Datum: Donderdag 20.04.2023
  • Geschreven door: Eric Campfens
  • i.s.m. BarnOwlBlues | FB Eric Campfens  

Zowel Tas Cru als Mary Ann Casale ken ik omdat ik al sinds zo’n jaar of tien met enige regelmaat hun cd’s opgestuurd krijg om er iets van te vinden en er ook iets over te schrijven. Op een gegeven moment viel mij op dat Tas meewerkte met Mary Ann en ook de naam van Mary Ann op de cd’s van Tas tegenkwam. Achteraf bleek dat beiden elkaar al enkele decennia geleden kenden en na een hiaat van zo’n dertig jaar elkaar weer tegen waren gekomen. Mary Ann Casale komt oorspronkelijk uit de wereld van folk en folkblues, terwijl Tas meer de bluesman en rocker is.

Met beiden had ik regelmatig contact via e-mail, met Mary Ann iets meer vanwege onze gedeelde interesse in uilen, goede muziek en – zo bleek nu – lekkere whiskey. Vorig toerden beide door Duitsland en Oostenrijk, maar toen was ik niet in de gelegenheid om hen te ontmoeten. Toen ik hoorde dat ze dit jaar weer zouden komen en ik het toerschema bij de promotor had weten los te praten, was een tripje over de grens snel geregeld.

Op donderdag 20 april jl. traden Mary Ann en Tas op in de Hansesaal des Berentzen Hofes in Haselünne, zo’n kleine 30 km over de grens bij Drenthe. De organisatie was in handen van de Haselünner Bühnen, opgezet door twee Nederlanders, die in die plaats wonen. De Hansesaal van het Berentzen Hof is van de Duitse jeneverstokerij Berentzen en bevindt zich in een gebouw, dat gedeeltelijk nog uit de dertiende eeuw stamt.

Het optreden van Mary Ann Casale en Tas Cru was volledig akoestisch en op de microfoon na verder niet versterkt. Tijdens twee sets van elk ongeveer 45 minuten speelden zij afwisselend eigen nummers en covers van hun voorbeelden. Heel mooi was te zien hoe beiden op elkaar ingespeeld en elkaar ondersteunde. 

Mary Ann zorgde voornamelijk voor de begeleiding, terwijl Tas het solowerk voor zijn rekening nam. Eigen nummers werden voorzien van een inleiding, waarin werd verteld hoe zijn waren ontstaan en gegroeid. Hoogtepunten waren voor mij Mary Anns “Restless Heart” en de gospel “By The Riverside” en de door Tas geschreven “Memphis Gone”. In het welbekende “All Along The Watchtower” liet Tas horen wat een fenomenaal gitarist hij is. Bekendere nummers als “The Weight” van The Band werden door het enthousiaste publiek meegezongen. Het was een mooi optreden van twee gepassioneerde muzikanten. Blues en folk, akoestisch, puur en eerlijk, zoals muziek hoort te zijn.

Websites: www.maryanncasale.com  www.tascru.com   www.haseluennerbuehnen.de


Translate: ENG

I know both Tas Cru and Mary Ann Casale because I have been regularly sent their CDs for about ten years to find something about it and also write something about it. At one point I noticed that Tas collaborated with Mary Ann and also came across Mary Ann's name on Tas's CDs. In retrospect, it turned out that the two had known each other several decades ago and had met again after a hiatus of about thirty years. Mary Ann Casale is originally from the world of folk and folk blues, while Tas is more the bluesman and rocker.

I was in regular contact with both of them via e-mail, with Mary Ann a little more because of our shared interest in owls, good music and – as it turned out – good whiskey. Last year both toured Germany and Austria, but I was not able to meet them then. When I heard they were coming again this year and I managed to talk the tour schedule loose with the promoter, a trip across the border was quickly arranged.

On Thursday, April 20, Mary Ann and Tas performed at the Hansesaal des Berentzen Hofes in Haselünne, about 30 km across the border near Drenthe. The organization was in the hands of the Haselünner Bühnen, set up by two Dutch people who live in that place. The Hansesaal of the Berentzen Hof belongs to the German jenever distillery Berentzen and is located in a building that partly dates from the thirteenth century.

Mary Ann Casale and Tas Cru's performance was completely acoustic and bare except for the microphone. During two sets of about 45 minutes each, they alternately played their own songs and covers of their examples. It was very nice to see how both interacted and supported each other. Mary Ann mainly took care of the accompaniment, while Tas took care of the solo work. Own songs were provided with an introduction, which told how they originated and grew. Highlights for me were Mary Ann's "Restless Heart" and the gospel "By The Riverside" and the Tas written "Memphis Gone". In the well-known “All Along The Watchtower” Tas showed what a phenomenal guitarist he is. Well-known songs such as “The Weight” by The Band were sung by the enthusiastic audience. It was a beautiful performance by two passionate musicians. Blues and folk, acoustic, pure and honest, as music should be.

 

Geen opmerkingen: