<script> <style>
HBF(Holland Blues Festival Grolloo - 13/14/15 Juni 2024  Crossroads Festival Bonn(BRD) Ledffoot - 10/05/2024 - Olst • Bluespeer 17 18 19 MEI '24 • NOT THE ROLLING STONES (UK) - zondag 26 mei 2024 Heino • Jam-Session Heino 21 April/12 Mei 2024 • THE MUDD FOOTE (USA) | zaterdag 14 september Heino • SUGARIFF, funky rockband uit Arnhem | zaterdag 09 november Heino •

Recensie: Eric Gales – Crown

Eric Gales – Crown

Eric Gales – Crown

Format: CD – LP – Digital / Label: Provogue – Mascot Label Group
Release: 2022

i.s.m.Bluestownmusic.nl | Tekst: Joop van Rossem

Ik volg Eric Gales al vanaf het prille begin toen hij in de jaren negentig als 18-jarige debuteerde met het trio The Eric Gales Band. Ik zou de waarheid geweld aandoen als ik hier zou beweren dat ik al zijn 18 albums tot me heb laten komen; in ieder geval heb ik er genoeg gehoord om Gales als een van mijn favoriete bluesrockers aan te merken.

Voor zijn nieuwe cd ‘Crown’ toog hij naar Nashville, in het prima gezelschap van Joe Bonamassa, die zowel productionele als instrumentale assistentie bood, onder meer in het geweldige funky I Want My Crown.

Funk krijgt in het nieuwe materiaal van Gales sowieso een belangrijke plek toebedacht, want ook de heerlijke binnenkomer Death Of Me is een funkrocker uit het boekje, in het tweede deel van de plaat volgt nog zo’n vette funkrocker in de vorm van Let Me Start With This.

Het tweede nummer The Storm is dan weer een prachtig aan Al Green herinnerend soulstuk met fijne blazers en fraaie orgelinterventies. Stand Up is een mooie R&B-ballad, Survivor is wederom gemetseld op een funkbasis maar kent een heerlijk soulvol refrein terwijl You Don’t Know The Blues inderdaad een bluesnummer is over allerlei problemen waardoor “the blues” op je pad kan komen.

Op Too Close To The Fire begeeft de in Memphis geboren Gales zich weer op het balladpad, een nummer dat wel iets weg heeft van Jimi Hendrix. Ook I Found Her is met zijn accordeon en akoestisch gitaarwerk een mooie rustige song en kent met een machtige gitaarsolo een geweldige apotheose. Op Put That Back zijn de blazers en dameskoortjes terug, op het soulvolle Take Me Just As I Am is er een hoofdrol voor mevrouw Gales, LaDonna, My Own best Friend bezit wat jazzy accenten, afsluiter I Gotta Go komt voorbij in de big band-modus.

Op de sociale media wordt veel gesproken over het feit dat Crown “Gales’ carrièrebepalende nieuwe album” zou zijn. Dat lijkt me wat kort door de bocht, maar dat het een van zijn betere platen betreft, is wel waar, hoewel: slechte platen maken kan Gales niet. Doe er je voordeel mee !

Tracks:
01. Death Of Me
02. The Storm
03. Had To Dip
04. I Want My Crown
05. Stand Up
06. Survivor
07.You Don’t Know The Blues
08. Rattlin’ Change
09. Too Close To The Fire
10. Put That Back
11. Take Me Just As I Am
12. Cupcakin’
13. Let Me Start With This
14. I Found Her
15. My Own Best Friend
16. I Gotta Go

Website: https://www.ericgales.com/

Geen opmerkingen: