HANS THEESSINK & BIG DADDY WILSON - Pay Day
BB King vertelde me "The Blues are a mystery" in een van onze interviews. Willie Dixon, aan de andere kant, verklaarde: "De blues zijn de ware feiten van het leven". Een tegenstelling? Alleen schijnbaar. Blauw is beide. Sommigen beschouwen de blues nu als museumachtig. Het tegenovergestelde is waar. Wanneer de klassieker "Everybody Ought To Treat A Stranger Right" van Hans Theessink en Big Daddy Wilson Blind Willie Johnson begint, is het qua actualiteit moeilijk te verslaan. Het lied, dat in 1930 werd geschreven, heeft in 2021 niets aan relevantie ingeboet. En Mississippi John Hurt's "Pay Day" zou ook kunnen worden opgevat als een hint voor onze samenleving, want op een gegeven moment betaalt iedereen. Catastrofes daarentegen hebben altijd een belangrijke rol gespeeld in de Amerikaanse rootsmuziek, vooral in folk en blues,
Theessink en Wilson ontdekten de blues op totaal verschillende manieren. Aan de ene kant is er de Nederlandse jongen, die gefascineerd naar Big Bill Broonzy luisterde en sindsdien zijn liefde voor rootsmuziek nooit meer heeft verloren. Aan de andere kant een in Duitsland gestationeerde Amerikaanse soldaat, die uit het moederland van de blues komt, maar eerst de muziek van zijn voorouders leerde kennen als "een vreemdeling ver van huis". Theessink is al tientallen jaren een Weense naar keuze en Wilson heeft dan ook zijn tent in Duitsland opgezet. In het internationale bluescircuit heeft iedereen op zijn eigen manier naam gemaakt. Als muzikant, als songwriter, als charismatisch entertainer. Theessink en Wilson hebben een bijzondere, natuurlijke uitstraling, wat bijdraagt aan hun uniciteit en hen tot een van de meest gewilde artiesten ter wereld maakt.
Daarom kwamen mensen elkaar keer op keer tegen op festivals. De verwantschap van de ziel werd al snel duidelijk, de hoeksteen voor de huidige plaat. Dat Hans Theessink als gevoelige virtuoos zijn gelijken aan de strijkers zoekt, is al lang bekend. Wat “PAY DAY” ook tot een geweldig album maakt, is het vocale samenspel van de vocalisten Theessink en Wilson. In rootsmuziek wordt veel gesproken over het lot. "PAY DAY" bewijst dit. Het lot kon niet toestaan dat Theessink en Wilson elkaar passeerden. Hun vocale dialogen - of het nu blues, roots, singer / songwriter of gospel zijn, versmelten alsof ze nooit voor iets anders zijn gemaakt. "Een mysterie", zou zeggen BB King. Prof. Dietmar Hoscher
Track listing Vinyl A 1 Virus Blues 3:32 2 I Got Plenty 3:58 3 Pay Day 3:17 4 Little Nora Maj 2:18 5 Old Man Trouble 4:06 6 Roll With The Punches 3:27 B 1 Everybody Ought To Treat A Stranger Right 2:43 2 Walking 2:52 3 Hard Time Killing Floor 4:03 4 Vintage Red Wine 4:58 5 Who’s Dat Knocking 3:42 6 Build Myself A Home 2:54 |
Track listing CD 1 Everybody Ought To Treat A Stranger Right 2:43 2 Walking 2:52 3 Pay Day 3:17 4 Little Nora Maj 2:18 5 Vintage Red Wine 4:58 6 I Got Plenty 3:58 7 Virus Blues 3:32 8 Hard Time Killing Floor 4:03 9 Denomination Blues 3:23 10 Ballerina 2:45 11 Old Man Trouble 4:06 12 Who’s Dat Knocking 3:42 13 Build Myself A Home 2:54 14 Hurry Hurry 2:53 15 Train 3:56 16 Roll With The Punches 3:27 |
HANS THEESSINK & BIG DADDY WILSON | LIVE ON TOUR ÖSTERREICH & SCHWEIZ
Do 18.11. A-1170 Wien, Metropol, 20:00 · www.wiener-metropol.at
Fr 19.11. A-4050 Traun, Spinnerei · http://spinnerei.kulturpark.at/
Sa 20.11. A-3100 St.Pölten, Bühne im Hof, 20:00 · www.buehneimhof.at
Di 23.11. A-5280 Braunau, Gugg, 20:00 · www.gugg.at
Do 25.11. CH-Rubigen, Mühle Hunziken · www.muehlehunziken.ch
Fr 26.11. CH-Brugg, Odeon · www.odeon-brugg.ch
Sa 27.11. CH-Biel, Le Singe · www.lesinge.ch
So 28.11. CH-Jenaz, Landhaus · www.landhaus-events.ch
Mo. 29.11. A-5020 Salzburg, Rockhouse, Blue Monday · www.rockhouse.at
www.theessink.com
Management Hans Theessink: milica@theessink.com
Management Big Daddy Wilson: helga@blountbooking.com
Geen opmerkingen:
Een reactie posten