Dames en heren, zoals enkelen van jullie wellicht weten, ben ik in de afgelopen twee jaar bezig geweest om een nieuw boek te schrijven. Ditmaal niet over een taxichauffeur, maar over een hardrockmuzikant. Hieronder een korte inleiding. Het is de bedoeling om het boek dit jaar uit te brengen. U hoort van me! Ik Bruuthus!
De gitaar in de aanslag, de borst naar voren, een shirt met een V-hals (meestal zelf ingeknipt), een zonnebril die fungeert als haarband; zo staat Berthus Westerhuis al tientallen jaren op het podium. De boerenzoon uit Oud Avereest beleefde het allemaal. In zijn jonge jaren met de hardrockband Frankenstein en later met Franky’s Recording Kitchen.
#Video - Frankenstein in Lochem 1980
Zijn studio die hij wist uit te bouwen tot één van de bekendste metalhonken van Nederland. Niet voor de topacts, maar voor de extremere avonturiers: Altar, Dead Head, God Dethroned, Nembrionic, noem ze allemaal maar op. Franky’s Recording Kitchen was de go-to place voor rock- en metalbands die goedkoop een demo of een plaat wilden opnemen. Hoeveel bands hij op bezoek heeft gehad? Berthus, of Bruuthus, zoals hij zichzelf vaak noemt, is de tel kwijt geraakt. En dat terwijl hij zijn studio al die jaren als hobby combineerde met een fulltime baan. En nu beleeft hij het allemaal weer als gitarist van Jurassic Park. Hoe een hardrockpionier uit Oud Avereest een sleutelfiguur werd in de Nederlandse metal. “Laatst was ik op bezoek bij een platenmaatschappij in Kopenhagen. Die wil een paar platen van ons opnieuw uitbrengen. ‘You represent the Dutch sound’, zeiden ze. Huh, wat? Blijkbaar hadden ze daar veel serieuzer naar de Nederlandse scene geluisterd dan wij door hadden. Wat had je? Dead Head, God Dethroned, Altar, wij en dan natuurlijk Pestilence en Gorefest nog. Die laatste twee namen niet op bij Berthus. De anderen wel. Echt, als je naar het metalprogramma van TMF keek, kwamen daar telkens bands van Berthus voorbij. The Dutch Sound, dat was Berthus!”
Biografie: Frankestein
We schrijven 1972 als in Zuidwolde/Dedemsvaart en later Nieuwleusen de Hardrock en metal band Frankenstein ontstaat. Het is de tijd van Black Sabbath's hit Paranoid. Deze muziek en de muziek van Jimi Hendrix waren gelijkertijd de grote inspiratiebronnen. De groep had in het live-circuit al gauw een stevige reputatie.
Niet in de laatste plaats doordat het bier rijkelijk vloeide als Frankenstein kwam. De zaal stond op z'n kop en er was vrijwel niets te gek. Volgens de overlevering stond de band regelmatig op klompen de heavy metal te spelen maar in de praktijk bleek dit maar een paar maal te zijn gebeurd omdat het podium meestal te glad was om op klompen te lopen. De band speelde onder andere met Gibson gitaren en die braken snel af.
Hoewel de eerste jaren wat minder speelde de groep eind jaren 70 zo'n 60 keer per jaar. Relatief heel veel. De groep toert in deze jaren veel met Normaal. Het is het management van Normaal die de band voorstelt ook in dialect te gaan spelen, maar hier wil de band niet van weten. Engels blijft het.
In 1979 maakt de groep opnames in de Flowertree Studio voor de verzamel LP "Northern Lights". Een kort daarna, in 1980, staat deze opname ook op de eerste verzamel LP van het hardrock muziekblad Aardschok. Door Joost Carlier, de ex-manager van Normaal komt de band in 1980 ook terecht op het popfestival van Lochem waar samen met Motorhead wordt gespeeld. Een absoluut hoogtepunt. Van het concert zijn opnames bewaard gebleven in het NOB archief. En het concert is uitgezonden op televisie.
Na Lochem draait de groep nog korte tijd door maar in 1981 valt de band uiteen door meningsverschillen over de te volgens koers en omdat zanger Bert Slomp naar Finland verhuist.
In 1983 start Berthus Westerhuis een nieuwe band Frankenstein. Het zijn met name Berthus Westerhuis en Harrie van Ingen die een enorme hoeveelheid apparatuur bezitten waaronder 3 Marshal torens. Dit geeft een imposant beeld op de stage. Een enorme vrachtauto en 6 man roadies (die ook heel graag veel dronken) Frankenstein was heel groot. Uniek is de band in het feit dat een voorprogramma via hun backline lieten spelen. Dit in tegenstelling tot veel andere bands. Opnieuw vloeide er veel drank en er is veel rock & roll rondom de band. Een ware feesttijd.
In 1984 doet de groep haar eigen "Back from the grave tour" waarvan in 1984 een de single "Don't cry when I die" uitkomt in een oplage van 1000 stuks. Een obscure plaat die in 2004 in verzamelaars kringen veel gezocht is.
Toen de hardrock op zijn retour was werden de krachten gebundeld met de bands Revenge en Elise. De eerste “package tour” was geboren. In 1987 stopt de groep. Berthus Westerhuis gaat verder in de studio en produceert o.a. de platen en CD's van Elise, God Dethroned, Altar en vele andere Nederlandse metal bands.
Bron: Dossier Popmuziek Drenthe - Koen van Kampen
We schrijven 1972 als in Zuidwolde/Dedemsvaart en later Nieuwleusen de Hardrock en metal band Frankenstein ontstaat. Het is de tijd van Black Sabbath's hit Paranoid. Deze muziek en de muziek van Jimi Hendrix waren gelijkertijd de grote inspiratiebronnen. De groep had in het live-circuit al gauw een stevige reputatie.
Niet in de laatste plaats doordat het bier rijkelijk vloeide als Frankenstein kwam. De zaal stond op z'n kop en er was vrijwel niets te gek. Volgens de overlevering stond de band regelmatig op klompen de heavy metal te spelen maar in de praktijk bleek dit maar een paar maal te zijn gebeurd omdat het podium meestal te glad was om op klompen te lopen. De band speelde onder andere met Gibson gitaren en die braken snel af.
Hoewel de eerste jaren wat minder speelde de groep eind jaren 70 zo'n 60 keer per jaar. Relatief heel veel. De groep toert in deze jaren veel met Normaal. Het is het management van Normaal die de band voorstelt ook in dialect te gaan spelen, maar hier wil de band niet van weten. Engels blijft het.
In 1979 maakt de groep opnames in de Flowertree Studio voor de verzamel LP "Northern Lights". Een kort daarna, in 1980, staat deze opname ook op de eerste verzamel LP van het hardrock muziekblad Aardschok. Door Joost Carlier, de ex-manager van Normaal komt de band in 1980 ook terecht op het popfestival van Lochem waar samen met Motorhead wordt gespeeld. Een absoluut hoogtepunt. Van het concert zijn opnames bewaard gebleven in het NOB archief. En het concert is uitgezonden op televisie.
Na Lochem draait de groep nog korte tijd door maar in 1981 valt de band uiteen door meningsverschillen over de te volgens koers en omdat zanger Bert Slomp naar Finland verhuist.
In 1983 start Berthus Westerhuis een nieuwe band Frankenstein. Het zijn met name Berthus Westerhuis en Harrie van Ingen die een enorme hoeveelheid apparatuur bezitten waaronder 3 Marshal torens. Dit geeft een imposant beeld op de stage. Een enorme vrachtauto en 6 man roadies (die ook heel graag veel dronken) Frankenstein was heel groot. Uniek is de band in het feit dat een voorprogramma via hun backline lieten spelen. Dit in tegenstelling tot veel andere bands. Opnieuw vloeide er veel drank en er is veel rock & roll rondom de band. Een ware feesttijd.
In 1984 doet de groep haar eigen "Back from the grave tour" waarvan in 1984 een de single "Don't cry when I die" uitkomt in een oplage van 1000 stuks. Een obscure plaat die in 2004 in verzamelaars kringen veel gezocht is.
Toen de hardrock op zijn retour was werden de krachten gebundeld met de bands Revenge en Elise. De eerste “package tour” was geboren. In 1987 stopt de groep. Berthus Westerhuis gaat verder in de studio en produceert o.a. de platen en CD's van Elise, God Dethroned, Altar en vele andere Nederlandse metal bands.
Bron: Dossier Popmuziek Drenthe - Koen van Kampen