 |
Artiest/Band: Will Stratton
- Album: Points of Origin
- Release: 07 march 2025
- Label: Thirty Tigers / Mattan Records
- Genre: Folk, Indie Folk, Singer-Songwriter
Total Time: 39:30
Points of Origin is Wills achtste LP, zijn derde voor Bella Union en zijn eerste voor Ruination Records. Zijn vorige twee albums, The Changing Wilderness uit 2021 en Rosewood Almanac uit 2017, kregen positieve erkenning van onder meer Elton John, Alexis Petridis van The Guardian, Tom Doyle van Mojo en Saby Reyes-Kulkarni van Pitchfork.......
|
Points of Origin is Wills achtste LP, zijn derde voor Bella Union en zijn eerste voor Ruination Records. Zijn vorige twee albums, The Changing Wilderness uit 2021 en Rosewood Almanac uit 2017, kregen positieve erkenning van onder meer Elton John, Alexis Petridis van The Guardian, Tom Doyle van Mojo en Saby Reyes-Kulkarni van Pitchfork. Will werd in 1987 geboren in Woodland, Californië, bracht zijn vormende jaren door in het hele Pacific Northwest en de mid-Atlantische staten van de Verenigde Staten en woonde en werkte het grootste deel van het afgelopen decennium in de Hudson Valley-stad Beacon, New York.
In eerste instantie missen trouwe fans van Wills muziek misschien het gefladder van zijn fingerpicking -- hoewel er onmiskenbaar fantastisch gitaarspel is van zowel Will als zijn sessiemoordenaars, heeft hij de oogverblindende pull-offs op een laag pitje gezet en vertrouwt hij in plaats daarvan op delicatere piano- en strijkensemble-overdubs die in- en uitfaden, alsof je de rand van een klassiek station net buiten bereik vangt terwijl je de Pacific Coast Highway oprijdt. Wills onmiskenbare talent als studio-knutselaar is hier op een indrukwekkend hoogtepunt. Soms klinkt het album als het soort buitenaardse countrymuziek dat je alleen van een afstandje hoort. "Temple Bar" doet met name een geweldige imitatie van Paul McCartney die de Band leidt in hun rol als historische re-enactors.
Er worden veel tijdperken tegelijk opgeroepen: wenende slide en steelgitaar, 60s pop vocale harmonieën, Richard Thompson op zijn meest ascetisch, Jerry Jeff Walker op zijn meest nostalgisch, Nick Drake op zijn meest georkestreerde, spookachtige digitale spoken die binnenkomen tijdens het refrein van "Centinela", zelfs een moment van statig Thin Lizzy-achtig duel. Aan het einde van het dissociatieve "Bardo or Heaven?", woelen en woeden lagen saxofoon en overstuurde gitaar op sublieme wijze, een kolom van naderende vlammen.
Af en toe lijkt Wills schrijven op dit album een oudere orale traditie te echoën, alsof het DNA van sommige 16e-eeuwse ballades op de eenzame verhalen van Denis Johnson op de een of andere manier is samengevoegd met de eenzame verhalen van Denis Johnson, waardoor deze nummers een hypnotiserende slaapliedkwaliteit krijgen - je zou je kunnen voorstellen dat deze nummers 500 jaar in de toekomst nog steeds worden geïnterpreteerd, wanneer gletsjers alleen in versvorm worden herdacht.
Tracklist:
1. I Found You (05:06)
2. Jesusita (04:38)
3. Firewatcher (04:20)
4. Temple Bar (03:26)
5. Delta Breeze (03:40)
6. Red Crossed Star (03:18)
7. Bardo or Heaven? (03:59)
8. Higher and Drier (03:58)
9. Centinela (02:31)
10. Slab City (04:34)
Track by track:
"I Found You" is one of a few songs on this album that I wrote on piano rather than guitar. It's sung by a man who has a rough childhood, is estranged from his parents, and gets separated from his brother. He lives as a runaway and a petty criminal until adulthood, when he gets a job transporting automotive parts all over the Pacific coastline. He ekes out a solitary existence in the forests around Mount Shasta, but he foresees no end to his work as a trucker except dying in a wildfire.
"Jesusita"'s narrator is also a runaway, and he is the brother referenced in I Found You--e left a church- foster home to escape the reach of Social Services, breaking into vacation homes around Lake Tahoe in the off season. He gets thrown into jail, where he meets an arsonist John Leonard, who has been in the prison system a long time. John doesn't seem to be fully in touch with reality, but tells the narrator how to get out on supervised work release as a firefighter. He ends up fighting the Jesusita fire, in the Santa Barbara hills, and envisions a time when he can go back to surfing as a free man.
"Firewatcher" is about a forester who works as a lookout for Cal Fire near Yosemite. He is in hiding, having left a post at a university (probably Berkeley) due to concerns about government surveillance. He laments the sort of purgatory he has found himself in, feeling guilty for letting go of what he sees as his life's work as a dissident/radical, but seems to be coming to a realization about his own relative powerlessness.
"Temple Bar" is the story of the regulars at a bar in a little town on the periphery of the East Bay, sort of a crossroads between the Bay Area and the Central Valley. Several of the regulars are characters that appear on other songs on the album.
"Delta Breeze" refers to a real natural phenomenon that occurs at the confluence of the San Joaquin and Sacramento rivers, where the cold air that gets trapped in the San Francisco Bay comes through and cools down areas to the north and east that are typically much hotter. In this song, an aeronautical engineer who works at Lawrence Livermore National Laboratory is taking a nighttime walk, thinking fatalistically about the worsening fires and declining air quality, and the overwhelming despair of bearing witness to an ineffectual nd denial-ridden society.
"Red Crossed Star" is sort of a capsule history of the state of California, going from "prehistory" through the present, taking into account the role of colonization and westward expansion in precipitating the climate crisis centuries later. It diverges from most of the album in that it doesn't tell the story of a specific person or group of people.
"Bardo or Heaven" is a song about dissociation under a veil of wildfire smoke in the Central Valley. I think the dueling electric guitar/saxophone solos at the end of this track are an album highlight
"Higher and Drier" is a story of the increasing precarity of life starting in the 1970's. It's about a painter-
turned- tate agent in late middle age who tells an abbreviated version of her life story, ending up selling
houses north of Napa County, in an area beset by wildfires and increasingly uncovered by insurers.
"Centinela" goes back to the arsonist John Leonard, his delusions of grandeur, and the strange, insular life he leads in a state penitentiary in the desert near Mexico.
"Slab City" is a nostalgic end to the record, sung by a retired public defender to the narrator from "Jesusita." He's filling in some details of the latter's life, trying to help him shed some light on how he ended up where he did. If listeners put the pieces together, they can surmise that the arsonist John Leonard was the father of the two brothers, and if you believe his own account, his crimes were the product of a psychological experiment conducted by Louis Jolyon West at UCLA as part of the CIA's investigations into psychedelics and mind control.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten