<script> <style>

HBF(Holland Blues Festival Grolloo - 20 / 21 Juni 2025  Crossroads Festival Bonn(BRD) • Zondag 03 November Bluesfestival Hedon Zwolle • SUGARIFF, funky rockband uit Arnhem | zaterdag 09 november Heino • Rock Am Ring(BRD) 40 Jaar 6 tm 8 Juni 2025 • LED ZEPPELIN, tribute by Kashmir  | zaterdag 15 februari 2025 •  GOLDEN EARRING, tribute by The Naked Truth | • Zaterdag 08 Maart Sean Webster's Blues All Nighter | • zaterdag 05 april • ERIC CLAPTON tribute by Claptunes | zaterdag 17 mei 2025 • THE BLUESBONES (BE) opnieuw bij LMH! | zaterdag 22 november 2025 •

Don Aaron MIXON - The Welcome Mat (A Southern Gothic Rock Trilogy)

 

  • Artiest/Band: Don Aaron MIXON
  • Album: The Welcome Mat (A Southern Gothic Rock Trilogy)
  • Release 25.10.2024
  • Label: Self
  • Formats: digital, 4 vinyl set, cd
  • GENRE: Americana Rock, Southern Gothic Blues Rock with some screaming and crying guitar, Blues-Rock, Country-Rock. Instrumental Experimental Guitar (Bubble Harmonics|)

De artiest bracht eerder zes albums uit met verschillende bands waar hij de hoofd- of enige schrijver was. "'The Welcome Mat' is anders omdat het 100% mijn visie was, en mijn levensverhaal als onderwerp," zegt Mixon. .....

Don Aaron Mixon is de schrijfwijze op zijn geboorteakte en de naam voor zijn nieuwe dubbelalbum 'The Welcome Mat.' 

Mixon werd geboren in Wheeling, West Virginia, en verhuisde op éénjarige leeftijd naar 'The Welcome Mat' trailer park in Pensacola. Hij bracht drie jaar op pad door met een southern rockband toen hij na de middelbare school het huis verliet; daarna verhuisde hij met die band naar Los Angeles voor drie jaar voordat ik verhuisde naar mijn huidige stek Atlanta, GA.

De artiest bracht eerder zes albums uit met verschillende bands waar hij de hoofd- of enige schrijver was. "'The Welcome Mat' is anders omdat het 100% mijn visie was, en mijn levensverhaal als onderwerp," zegt Mixon. 

Hij speelde en nam alles zelf op met twee gasten:  drummer Rob Hammersmith  (huidige  drummer van Skid Row ) op vijf nummers en  de Russische violiste Maria G op zes nummers. 

Deze verzameling van emotioneel rauwe autobiografische Americana Rock en Southern Gothic Blues Rock (en een paar melancholische rustieke ballads) werd opgenomen in Mixon's studio in Atlanta, GA, en op locatie in Pensacola (Lindberg Smith's oude garage & Pensacola Beach). De muzikale memoires zouden perfect passen in een playlist met Bloodkin, Drive By Truckers, Blackberry Smoke, Jason Isbell, Allman Betts band, Marcus King, Billy Strings en technische instrumentale gitaristen zoals die van het Shrapnel Records label. 

  • “Op 'The Welcome Mat' is het allemaal persoonlijk, waar en autobiografisch. Situationeel drama en komedie

Band:

  • Don Aaron Mixon - songwriter, vocals, all guitars, bass, keyboards, pedal steel, mandolin, recording, mixing, mastering.
  • Lindberg Smith - all narrations
  • Rob Hammersmith - Drums (songs 2, 3, 12, 15)
  • Violin - Maria Grigoryeva

 Music, lyrics & stories written, performed, recorded, produced, mixed & mastered by Don Aaron Mixon (vocals, guitar, pedal steel, bass, keyboards, mandolin, harmonica, drums)

  • Narration by Lindberg Smith on "The Welcome Mat" (Intro, Pt. I, II & III) "Peeping Tom & Tammy" & "Coldwater Creek"
  • Drums by Rob Hammersmith on “Double Wide Soul” “The Myth of Lindberg Smith” “My Damn Dad” & “Coldwater Creek” (recorded by Bruce Butkovich)
  • Lyrics for “My Damn Dad” written by Don Aaron Mixon & Jonathan Ripley
  • Violin: Maria Grigoryeva
  • Album Design, Photography by Flournoy Holmes

 Website: Facebook | Instagram | Spotify | Bandcamp |

Tracklist:
 
01 The Welcome Mat (Intro)
02 Double Wide Soul (unreleased video)
03 The Myth of Lindberg Smith (
03 The Myth of Lindberg Smith (unreleased video)
04 Rock in the Swing (
04 Rock in the Swing (unreleased video)
05 The Welcome Mat (Pt. I)
06 Coal Miner & Little Boy Blue (
05 The Welcome Mat (Pt. I)
06 Coal Miner & Little Boy Blue (unreleased video)

07 Original Spark
08 Just Like Her Mama
09 Peeping Tom & Tammy
10 Pensacola, Here I Come
11 Take You
12 Coldwater Creek
13 The Welcome Mat (Pt. II)
14 A Hard Way To Make An Easy Livin’ 15 My Damn Dad
16 Immoral Support
17 The Welcome Mat (Pt. III)

Mixon nam het album van begin tot eind op, nam de nummers snel zelf op en hield het sober en energiek, “met niet meer dan drie takes per track, waarbij hij meestal de eerste of tweede takes als definitieve tracks beschouwde. Ook mixte en masterde hij het album zelf”, zegt hij.

De soberheid in benadering weerspiegelt de realiteit van zijn lyrische onderwerpen en verhalen. “Ik was niet geïnteresseerd in perfectie. Dit album stroomde uit mij. Toen ik Pensacola Beach verliet nadat ik daar met schrijven was begonnen, had ik de basis van ongeveer 120 nieuwe nummers over dit onderwerp geschreven, die ik in de daaropvolgende vier maanden in mijn studio in Atlanta heb ingeperkt en 17 tracks voor het album heb voltooid. 

Mixons transgressieve verhaal komt in een diepe muziekfan-eclectische mix van veel verschillende stijlen, waarbij achtertuinblues en aanstekelijke rockgitaar op intieme wijze echte Americana absorberen en naadloos overgaan in hardrock en country. "Ik heb ook een kant van mijn spel die in het techniekgerichte gitaarrijk ligt, want van kind tot begin 20 speelde ik hardrock en metal en was ik erin geslaagd om in Mike Varney's Spotlight-column in Guitar Player Magazine te komen voor dit soort spel. Ik groeide op in het diepe zuiden en country sijpelde ook in mijn ziel."

Mixon legt het format voor het ambitieuze 2XLP 'The Welcome Mat'-album uit als "een mix van traditionele liedjes en vertelde verhalen, op originele muziek. Er zijn vier vertelde tracks, met één einde aan elke kant van de vinylversie van het album. Er zijn 'The Welcome Mat'-delen I - III, vandaar het titelwoord Trilogy. De andere vertellingen zijn de intro van het album en "Peeping Tom & Tammy." 

De albumhoes is gemaakt door Flournoy Holmes. "Hij bedacht de Allman Brothers-paddestoellogo's en de albumhoes voor hun 'Eat A Peach'-album, en honderden invloedrijke southern rockalbums van de grootste namen in het genre," zegt Mixon.

"Flournoy nam 75 van mijn persoonlijke familiefoto's en maakte de hoes voor 'The Welcome Mat.'" 

Nummers die meteen de aandacht trekken en in aanmerking komen voor singles en aandacht zijn onder meer: ​​"Rock in the Swing": "Het gaat over alle uren die ik heb doorgebracht met schommelen op de schommelbank op de veranda die we voor onze caravan hadden staan, pratend en mijn dromen en angsten toevertrouwend aan mijn moeder."

Het meeslepende hoogtepunt "Pensacola, Here I Come" beschrijft hoe Mixon Atlanta ontvluchtte midden in een persoonlijke crisis, en na vele jaren terugkeerde naar Pensacola Beach "en weer in contact kwam met wie ik ben en dat verklaar ik in dit nummer."

Luisteraars zullen waarschijnlijk verliefd worden op het hymneachtige "Double Wide Soul", het eerste echte nummer op het album, dat het grootste deel van het verhaal van 'The Welcome Mat' vertelt.

Twee nummers kunnen worden beschouwd als middelpunten van het verhaal, "Coal Miner & Little Boy Blue' - "over praten met mijn verdomde vader op de CB-radio. Elke avond, op weg naar huis van zijn werk in de Monsanto-fabriek, spraken we op CB's. Hij was mobiel in zijn Plymouth Fury III en we hadden een basisstation in onze trailer waar ik op sprak. Dit nummer gaat over verwondering, opwinding en spijt van verloren tijd vanwege een koppige vader en zoon. 'The Coal Miner' was de CB-naam van mijn vader en 'Little Boy Blue was van mij.' Direct na de songsequentie schetst en beeldt "Original Spark" "het leven en de strijd, de monotonie en de verveling die zovelen voelen als ze op plekken als 'The Welcome Mat' wonen, waar het geld extreem krap is en hoe het leven in een trailerpark uiteindelijk een tol eist van relaties," zegt Mixon. 

In de vier onderling verbonden kanten zijn de alledaagse esoterische ervaringen uit Mixons verleden te gast bij een dierbare kameraad. "Ze worden verteld door een hellion, een jeugdvriend genaamd Lindberg Smith," legt Mixon uit. "Ik ontmoette hem in de 2e klas en hij vormde mijn hele leven. Hij was mijn slechtste en beste invloed. We verloren contact omdat hij te veel een hellion werd rond de leeftijd van 15 toen hij stopte met de middelbare school. Ik vertrok kort daarna om muziek te gaan spelen in een tourband en we verloren contact tot 2022. Hij leerde me hoe ik voor mezelf moest opkomen, hij speelde "Eruption" voor me van Van Halen I voor de eerste keer op vinyl, hij dwong me om voor het eerst wiet te roken en duizend andere gekke dingen die ik nooit had gedaan als het niet voor Lindberg Smith was geweest! Ik schreef zelfs een nummer voor 'The Welcome Mat' genaamd "The Myth of Lindberg Smith":

“Ik kwam uit het niets bij Lindberg thuis opdagen tijdens dezelfde reis naar Pensacola die ik in de eerste vraag op deze lijst heb beschreven. Toen ik hem na al die jaren bezocht, pakte ik mijn telefoon om een ​​korte video op te nemen en die stopte ik per ongeluk in mijn achterzak terwijl ik nog aan het filmen was. Toen ik wegging, realiseerde ik me dat er 45 minuten van onze reünie op was opgenomen. Toen ik ernaar luisterde in mijn hotel aan het strand, pakte ik mijn gitaar en begon ik mee te spelen. Het idee van verhalende verhalen op mijn album ontstond daar. Een paar maanden later ging ik weer terug naar Pensacola en nam Lindberg op die mijn album insprak in een sessie van drie uur in dezelfde oude roestige garage waar we vroeger als kinderen speelden. Hij was de enige persoon ter wereld die het album had kunnen lezen, omdat hij er zoveel invloed op had en er was om de meeste van die waargebeurde verhalen te ervaren. 

Website: Facebook | Instagram | Spotify | Bandcamp |

Geen opmerkingen: