Haar liefde voor de blues begint als ze pas 12 jaar oud is. Ze neemt zanglessen en bezoekt regelmatig concerten van o.a. Beth Hart, Tedeschi Trucks Band en het North Sea Jazz Festival. In 2020 gaat Nienke samenwerken met de producers en multi-instrumentalisten Jan van Bijnen en Joost Verbraak. In december 2021 verschijnt haar alom gewaardeerde solodebuut, de zes nummers tellende ep ‘Devil On My Shoulder‘. Met de Nienke Dingemans Band is zij support act voor Ana Popovic, Jan Akkerman en Ad Vandenberg. In oktober 2023 wordt Nienke door de Dutch Blues Foundation onderscheiden met de award Jong Blues Talent.
Op 14 maart a.s. verschijnt het eerste volledige album van Nienke Dingemans. Het album, ‘Ain’t No Hollywood Girl’ wordt die avond gepresenteerd in Gebouw T in Bergen op Zoom. Net als op haar debuut EP zijn ook op dit nieuwe album alle nummer door Nienke Dingemans zelf geschreven. Uiteraard zijn er ook op dit album weer fraaie rollen weggelegd voor de producers en multi-instrumentalisten Joost Verbraak en Jan van Bijnen.
Hollywood Girl is de rustige opener met ingetogen begeleiding achter de soulvolle zang van Nienke Dingemans. Iets meer tempo komt er vervolgens in The House Of Lily Jones, prachtige americana waar de stem van Dingemans me soms doet denken aan die van Dolly Parton. Southern Way is als single uitgebracht. Mooie intense zang, pedal steel, banjo, fraaie contrabas en ingetogen drumwerk. Blue Eyed Dreams is uptempo rockabilly met een fraaie ‘lopende’ contrabas en saxofoon.
Place I Call Home is een schitterend georkestreerde ballad met violen en cello, bugel en fraaie enigszins vibrerende zang. Stevig rockend is daarna Thelma & Louise, met de gruizige gitaar van van Bijnen en Nienke op slide. Late Night Blues is een intens gezongen en zeer fraai geïnstrumenteerde bluesballad.
Last Train To Brooklyn is een mooie, soms zeer ingetogen gezongen ballad, met violen en cello en een fraaie slidesolo van Van Bijnen. Het tempo gaat daarna in Outlaw On The Run omhoog en de zang van Dingemans doet me soms weer denken aan Dolly Parton. Het slotnummer Last Train To Brooklyn krijgt een psyedelische uitvoering met zeer fraaie instrumentale inbreng van Verbraak en Van Bijnen.
Conclusie:
‘Ain’t No Hollywood Girl’ is een topalbum van een fantastische jonge zeer talentvolle zangeres, met dank aan geweldige muzikale begeleiders.
Tracks:
01. Hollywood Girl
02. The House Of Lily Jones
03. Southern Way
04. Blue Eyed Dreams
05. Place I Call Home
06. Thelma and Louise
07. Late Night Blues
08. Last Train To Brooklyn
09. Outlaw On The Run
10. Last Train To Brooklyn – reprise
Line-up:
Nienke Dingemans – zang, akoestische gitaar (track 1,8), archtop gitaar (track 4), piano (track 5), elektrische slide gitaar (track 6,9), lap steel (track 7)
Joost Verbraak – drums (track 1,2,3,4,6,8,9), percussie (track 1,3,7), trompet (track 1,10), synth (track 2), bugel (track 5,10), udu (track 7), piano (track 7), French horn (track 10), euphonium (track 10, Bb bas (track 10), backing vocals (track 8,9)
Jan van Bijnen – lap steel (track 1), pedal steel (track 3,9,10), banjo (track 1,3), harmonica (track 1,3), akoestische gitaar (track 1,8,9), elektrische gitaar (track 2,4,6,9), bariton gitaar (track 2), mandoline (track 2), dobro (track 7), piano (track 7,10), Hammond (track 7), elektrische slide gitaar (track 8), mandola (track 10), backing vocals (track 9)
Joris Verbogt – contrabas (track 1,3,4,5,7), bas (track 2,6,8,9), backing vocals (track 8,9)
Gijs van Oosterhout – bartion en tenor sax (track 4)
Sarah Verhulst – viool (track 5,8,10)
Marc Hornes – viool (track 5.8.10)
Scarlet Waakop Reijers – cello (track 5,8,10)
Website: https://www.nienkedingemans.com/
Geen opmerkingen:
Een reactie posten