<script> <style>
HBF(Holland Blues Festival Grolloo - 13/14/15 Juni 2024  Crossroads Festival Bonn(BRD) Ledffoot - 10/05/2024 - Olst • Bluespeer 17 18 19 MEI '24 • NOT THE ROLLING STONES (UK) - zondag 26 mei 2024 Heino • Jam-Session Heino 21 April/12 Mei 2024 • THE MUDD FOOTE (USA) | zaterdag 14 september Heino • SUGARIFF, funky rockband uit Arnhem | zaterdag 09 november Heino •

Martijn Kuijten alias Onze Martinus onthult eerste single

Martijn Kuijten alias Onze Martinus onthult eerste single van openhartig solodebuut

 ‘Woar Is De Tijd Gebleven’ onderdeel van album dat fungeerde als verwerkingsproces

De Gemertse liedjesschrijver Martijn Kuijten brengt onder de naam Onze Martinus zijn eerste soloalbum uit. Kuijten – voorheen voorman van Op Zoek Naar Johan en lid van Mannen Met Baarden – heeft een roerige periode achter de rug. Het schrijven van het aanstaande album was voor hem een soort verwerkingsproces. Met de single ‘Woar Is De Tijd Gebleven’ geeft hij alvast een eerste inkijk in die voor hem bewogen fase in zijn leven. De release van het titelloze album is met een succesvolle crowdfunding campagne gewaarborgd, de exacte datum waarop het album moet verschijnen en meer details worden later bekend gemaakt.

‘Woar Is De Tijd Gebleven’

De single ‘Woar Is De Tijd Gebleven’ gaat over het onbezorgde gevoel dat de 45-jarige Kuijten als twintiger had, toen hij op zijn skateboard door de straten rolde, en waarvan hij dacht het kwijt te zijn. “Vijf jaar geleden kreeg ik te horen dat ik een lekkende hartklep had. Dat nieuws kwam als donderslag bij heldere hemel. De angst greep me bij de keel en voor ik het wist lag ik op de operatietafel. Ik was destijds samen met mijn vriendin Yvonne druk met plannen maken voor de toekomst. We hadden eigenhandig ons huisje verbouwd, maar met de poes tevreden op de vensterbank bleef onze kinderwens onvervuld, tot verdriet van ons beiden. Zo zag ik met eigen ogen dat het leven niet altijd maakbaar is.” Maar de mens is flexibel, stelde Kuijten vast. “Na de revalidatie begon ik met wandelen. Samen wandelden we door de Peel, we kochten een camper en ik schreef liedjes, zoals ik dat al vijfentwintig jaar doe. En opeens was daar weer even dat onbezorgde gevoel, wat ik dacht voorgoed kwijt te zijn.”

Martijn Kuijten alias Onze Martinus

Martijn Kuijten werd geboren in Waspik en verhuisde op twaalfjarige leeftijd van het gebied dat bekendstaat als de Langstraat naar het Brabantse Peeldorp Gemert. Als twintiger reisde Kuijten de gehele wereld rond, maar keerde altijd weer terug naar de Peel. Door de jaren raakte hij vergroeid met deze streek, met de rust, de ruimte en de horizon. Met Gemert als uitvalsbasis speelde hij de afgelopen twintig jaar door het hele land met verschillende bands, waaronder Mannen Met Baarden en Op Zoek Naar Johan. De ‘geboorte’ van Onze Martinus betekent het debuut van Kuijten als soloartiest. 

Onder welke naam en in welke samenstelling Kuijten ook musiceert, het zijn altijd persoonlijke liedjes in de folktraditie, portretten van gewone mensen, met een lach en een traan. Liedjes over de drinker, de denker, de dromer en zijn droom, die één ding gemeen hebben: een goed verhaal. Onze Martinus zingt in het Nederlands, maar onmiskenbaar met een Brabantse tongval. “Omdat ik door al dat rondzwerven mijn streektaal ben verloren, gebruik ik de taal die het dichtst bij mijn gevoel komt en dat is het Brabants.” 

Links

 

Geen opmerkingen: