<script> <style>

HBF(Holland Blues Festival Grolloo - 13/14/15 Juni 2024  Crossroads Festival Bonn(BRD) Bluespeer 17 18 19 MEI '24 • NOT THE ROLLING STONES (UK) - zondag 26 mei 2024 Heino • THE MUDD FOOTE (USA) | zaterdag 14 september Heino • Bluesfestival Hoogeveen Zatredag 14 september • ROVAR (DE) supportact THE BREW (UK)  |  zondag 27 oktober Liederholthuis• SUGARIFF, funky rockband uit Arnhem | zaterdag 09 november Heino •

Release: Ibrahim Maalouf - First Noel

Ibrahim Maalouf - First Noel

Release date: Friday, November 5th 2021

IBRAHIM MAALOUF - FIRST NOEL
(Mister I.B.E. / V2 Records)

‘FIRST NOEL’ is een album met 25 van de grootste kerstklassiekers en drie exclusieve nieuwe nummers die ik speciaal heb gecomponeerd voor de allereerste kerst van mijn zoon, en in herinnering aan mijn oma Odette’s laatste kerst vorig jaar. De mooie herinneringen die ik heb, wil ik met dit album behouden.

Ik sprak af met 3 goede vrienden en oude medewerkers van mij: François Delporte (gitaar), Frank Woeste (piano) en Sofi Jeannin (koordirigent). Sofi heeft 8 zangers geselecteerd met hemelse, sublieme stemmen. We hebben opgenomen op twee speciale plekken: de studio van mijn vriend Armand Amar - waar ik de kans kreeg om aan mijn eerste albums te werken (Babel Studios in Montreuil) - en de kerk van Saint-Julien-le-Pauvre. Die laatste is de oudste kerk van Parijs - op slechts een paar meter afstand van de Notre-Dame - en is altijd het middelpunt geweest van belangrijke momenten van onze familiegeschiedenis in Frankrijk. Mijn vader was koster in de jaren ’60. Het is in de sacristie dat hij zijn carrière als trompettist verder uitwerkte. Mijn tante Hind (een pianiste) en mijn geliefde grootmoeder, Odette, hadden allebei hun begrafenis in deze kerk. Het is ook dezelfde kerk waar ik ben verloofd en getrouwd.

Na het opnemen van vele albums vond ik dat het voor mij het juiste moment was om mijn versies van die geweldige kerstklassiekers te delen door ze een veel minder kinderlijke gevoel te geven, maar wel met behoud van de subtiele en noodzakelijke kwetsbaarheid van specifiek kindermuziek en van die grote klassiekers die over de hele wereld bekend zijn en gezongen worden.

‘FIRST NOEL’ is een album voor alle leeftijden. Ik heb het gemaakt voor mijn zoon Nael, die nog maar een paar dagen oud is en zijn eerste kerst zal meemaken in 2021. Het is ook voor mijn grootmoeder Odette, die een tijdje na kerst 2020 op 99-jarige leeftijd overleed. Een eeuw staat tussen hen in. Een eeuw van Kerstmis door de tijd, stormen, oorlogen en rampen. Niettemin, een eeuw van mooie en onvergetelijke melodieën die ons leven verfraaien vanaf onze jeugd.

Ik hoop dat ‘FIRST NOEL’ niet weer een "zoveelste" kerstalbum zou zijn, met Frank Sinatra-achtige crooners en Hollywood-achtige arrangementen. In plaats daarvan een eenvoudig, bescheiden, instrumentaal album, in de oorspronkelijke betekenis, zonder tekst, waardoor de melodie centraal staat. Rustgevende muziek om bij te dromen, om ons te herenigen met onze moedertaal, leeftijd, cultuur en vooral onze religie.

Zo zag Odette de dingen, en zo zou ik willen dat Nael en Lily, mijn kinderen, naar de wereld luisteren.

 For more information contact: Stefan.Hayes@v2benelux.com

Geen opmerkingen: