<script> <style>

HBF(Holland Blues Festival Grolloo - 13/14/15 Juni 2024  Crossroads Festival Bonn(BRD) Ledffoot - 10/05/2024 - Olst • Bluespeer 17 18 19 MEI '24 • NOT THE ROLLING STONES (UK) - zondag 26 mei 2024 Heino • Jam-Session Heino 21 April/12 Mei 2024 • THE MUDD FOOTE (USA) | zaterdag 14 september Heino • Bluesfestival Hoogeveen Zatredag 14 september• SUGARIFF, funky rockband uit Arnhem | zaterdag 09 november Heino •

Jon Allen - ...meanwhile

Jon Allen - ...meanwhile

Release date: Friday, May 21st 2021

Jon Allen kondigt zijn nieuwe album '...meanwhile' aan, het album verschijnt op 21 mei op V2 Records. 

‘…meanwhile’ is het vijfde studioalbum van de Britse singer-songwriter en is de opvolger van ‘Blue Flame’ uit 2018. Het is in vele opzichten nieuw, zo heeft Jon Allen zelf zijn album geproduceerd in plaats van Tristan Longworth, die zijn vorige vier platen geproduceerde.  


Jon: “Misschien is produceren wel iets dat ik altijd al in me had, maar gezien de huidige omstandigheden werd ik gedwongen zelf het heft in handen te nemen; op het gebied van produceren maar ook in grotere mate als muzikant.”      Hij vervolgt: “Het is bijna drie jaar geleden sinds mijn laatste album uitkwam. Er is inmiddels zo veel gebeurt en veranderd voor iedereen; daarnaast hebben we noodgedwongen erg veel tijd om naar onszelf te kijken en ons langzaamaan te vervreemden van de mensen die we eerder blind vertrouwden.”

Het grootste deel van ‘…meanwhile’ werd opgenomen in Jon's huis. Twee sleutelfiguren in dit proces waren Adam en Dan Skinner, oude vrienden waarmee Jon aan de Liverpool Institute of Performing Arts studeerde. Adam schreef de prachtige strijkarrangementen voor de nummers 'Blame At All On Me' en 'How Long' en Dan perfectioneerde de beste inspanningen van Jon als mixtechnicus. Een andere belangrijke bijdrage komt van Luke Bullen, hij speelde de drums in op de helft van de nummers op het album.    

Tracklist:

1. Jon Allen - Blame It All On Me02:57
2. Jon Allen - Can't Hold Back The Sun02:58
3. Jon Allen - Cruel World04:14
4. Jon Allen - Hold On03:47
5. Jon Allen - How Long03:32
6. Jon Allen - Looking For The Light03:23
7. Jon Allen - Mercy03:29
8. Jon Allen - Suzanne03:50
9. Jon Allen - The Other side04:01
10. Jon Allen - Western Shore03:13
11. Jon Allen - Wrong

Over het eindresultaat vertelt Jon: “Ik sta altijd te dicht bij deze projecten om echt objectief te kunnen zijn. Het enige wat ik kan zeggen is dat als ik deze opnames voor de zoveelste keer terug hoor, ik er nog steeds met veel plezier naar luister. Net als iedereen in deze tijd heb ik het gevoel dat we allemaal door een achtbaan van emoties zijn gegaan, ik denk dat deze plaat dat goed weerspiegelt. De nummers ‘Western Shore’, ‘Can't Hold Back The Sun’ en ‘Hold On’ zijn geschreven tijdens de piek van de lockdown en geven de hoop, de angsten en de frustraties van dat moment weer. - Ik hoop dat de verschillende stemmingen op de plaat de luisteraar meevoeren en ze wat afleiding en hoop kan bieden in deze tijd."

Jon staat bekend om zijn rauwe ‘whisky doordrenkte’ stem die vaak wordt vergeleken met die van Rod Stewart, Paolo Nutini en zelfs Bruce Springsteen. Jon werd ontdekt door de legendarische gitarist Mark Knopfler die hem hoorde zingen op een feestje in West-Londen. Hij toerde vervolgens met het gitaaricoon als voorprogramma in de Wembley Arena en de rest van de Europese 'All The Road Runners' tour met Emmy Lou Harris. Mark Knopfler zong en speelde gitaar in op zijn nummer 'Sarah', afkomstig van zijn debuutalbum 'Dead Man's Suit'. Meer succes volgde toen Jon zijn nummer 'Going Home' werd gebruikt voor een wereldwijde TV-reclame voor een bekend automerk.    In de afgelopen tien jaar heeft Jon zijn plek verdiend als gerespecteerd muzikant en live-artiest. Zijn nummers en kenmerkende stem zijn, zowel hier als in Amerika, terug te horen in films en op TV. In Groot-Brittannië was hij te zien in het iconische tv-programma Later With Jools Holland en was onderdeel van de BBC-verslaggeving van Glastonbury. Daarnaast trad hij op met o.a. Damien Rice, Brian May, Seal en Dionne Warwick

voor meer INFO :  Brechtje Bergman.

Geen opmerkingen: