<script> <style>

Seth Rosenbloom - Keep On Turning (2019)


CoverSeth Rosenbloom - Keep On Turning (2019)
Door te beginnen met klassieke viool, over te stappen op gitaar op elfjarige leeftijd en op 16-jarige leeftijd een studiebeurs te verdienen aan het Berklee College of Music, klinkt het niet als een typische bluesgitarist. Maar in de eerste noten van Seth Rosenbloom's debuut full-length, Keep on Turning (vanaf 18 januari op HOLMZ Music), zul je begrijpen waarom hij wordt omschreven als een "searing blues-rock gitarist".
Gevoed door een topgroep muzikanten, waaronder Travis Carlton (Robben Ford, Scott Henderson) op bas, Scott Kinsey (Tribal Tech) toetsen en drummer Gary Novak (George Benson, Chic Corea), en geproduceerd door de wereldberoemde blues gitarist Josh Smith (en opgenomen in Smith's Flat V Studios in Reseda, California), Keep on Turning vindt Rosenbloom met zes originelen die hij schreef of schreef (met de in Boston gevestigde bluesgitarist Sonya Rae Taylor) samen met drie bewerkingen van blues standards van Elmore James, Freddie King en B.B. King.

Rosenbloom's talent ligt in zijn vermogen om langzaam maar zeker zijn solo's op te bouwen, nooit helemaal zijn hand te laten zien, maar je net genoeg te geven om hem live te zien; hij geeft de vibe af die hij op een podium kan afbranden. Op Keep on Turning laat hij nooit te veel horen, met een sterke discipline en gevoel voor dynamiek, meestal voorbehouden aan de oudere staatslieden van de blues.  Zijn zang is helder en toch krachtig, met net genoeg bluesbeet om de autoriteit van het materiaal af te dwingen, soms als een agressievere Bob Weir.

 

Van zijn originelen is het zelfgeschreven "Right About Now" een hoogtepunt; een langzame blues met een gedenkwaardige haak- en akkoordprogressie, de pijn in de teksten weerspiegeld in Rosenbloom's zang en gitaar. Het schuifelende "I Can't Help It" laat de band met wat roadhouse swagger pronken, terwijl het vaak bedekte Elmore James warhorse, "Look Over Yonders Wall" hier wordt heruitgebeeld in een funky Meters-stijl groove.

Elders, B.B. King's "Heartbreaker" en de Freddie King klassieker "Palace of the King" hebben de hoorns van Josh King en Jamelle Adisa - wat een old-school big-band blues gevoel geeft aan het proces. Het is een bewijs van Rosenblooms krachtige zang en gitaar dat hij niet alleen niet verdwijnt in een grotere bandsetting, maar ook nog steeds de leiding heeft in het midden van het podium.

Een ander hoogtepunt is het brandende "Broke and Lonely". Rosenbloom's gitaar speelt naadloos samen met Kinsey's orgel, omdat de eb en vloed van de Carlton en Novak ritmesectie de langzame blues naar voren stuwt en tegelijkertijd de groove verankert.



  • More information  Seth Rosenbloom:
Website
Facebook
iTunes