<script> <style>

HBF(Holland Blues Festival Grolloo - 13/14/15 Juni 2024  Crossroads Festival Bonn(BRD) Ledffoot - 10/05/2024 - Olst • Bluespeer 17 18 19 MEI '24 • NOT THE ROLLING STONES (UK) - zondag 26 mei 2024 Heino • Jam-Session Heino 21 April/12 Mei 2024 • THE MUDD FOOTE (USA) | zaterdag 14 september Heino • SUGARIFF, funky rockband uit Arnhem | zaterdag 09 november Heino •

Recensie: Downchild – Something I’ve Done 2017

Canada brengt vele mooie blues artiesten/groepen op de wereld zo ook deze band Donwchild{kleinkind} Kleinkinderen moet je koesteren zo ook deze band.
Een band met grote invloeden van Fat Domino, Jools Holland en die van de Blues Brothers.
 Als de naam van de band niet bekend klinkt, zal die van de Blues Brothers dat zeker wel doen. Dat comedic pair verheftte Downchild's "Shotgun Blues" en leadgitarist/harpist Donnie Walsh's "(I Got Everything I Need) Almost" om hits te slaan op hun 1978 Briefcase Full of Blues album. Elk lid van Downchild heeft minimaal twintig jaar ervaring.

Volgens hun informatieblad over promotie zou "de iteratie van 2017... de meest electrificerende tot nu toe kunnen zijn". Volgens deze nieuwkomer, laten we het bij "meest elektrificerende. Dit sextet heeft het allemaal: hoge energie, soepele chemie, levendige aanwezigheid en geweldig muzikantschap. Op negen originele paden en een bedekking die opvallender is dan de griep, steken ze voort als Tesla coils.

De online biografie van de band gaat dieper in op hun geschiedenis en motieven:"Als Downchild niet zou bestaan, zou de blueswereld ze moeten uitvinden. Wie anders zou zo duidelijk kunnen dienen als hedendaagse fakkeldragers voor het klinken van originele muziek stevig geworteld in de traditie, terwijl het fungeert als een bloeiende spirituele band met voorbijgaande grootheden als Sonny Boy Williamson II, James Cotton en B. B. B.. Koning? Maar neem er niet ons woord voor. De epische reputatie van Downchild is steeds opnieuw bevestigd. Getuige hun Blues Album of the Year Juno Award 2014 voor hun laatste studio-uitgave, Kunt u de muziek horen - hun tweede Juno wint algemeen. Hun boot lading van Maple Blues Awards. Hun tententoonstelling op de meest prestigieuze podia ter wereld. En natuurlijk, hun onnavolgbare lezing uit 1973 van Big Joe Turners klassieker' Flip, Flop en Fly' s, waarmee Walsh en band mede-oprichter, wijlen broer Richard "Hock" Walsh "op de hitlijsten en in de ziel van muziekliefhebbers over de hele wereld plaatste.

Downchild bevat Donnie "Mr. Downchild" Walsh op gitaar en harmonica; Chuck Jackson op leadzang en harmonica; Pat Carey op tenor- en baritonsaxofoons; Michael Fonfara op piano, orgel en dobro gitaar; Gary Kendall op bas en Mike Fitzpatrick op drums. Speciale gastster Peter Jeffrey voegt zijn trompetkennis toe aan de mix, en de vaste bandleden zorgen voor achtergrondzang op verschillende tracks.

Het kiezen van de beste nummers van dit album is Iets wat ik heb gedaan, maar dit was moeilijk, want er staan zo ongeloofelijk veel mooie nummers op deze plaat.
"Mississippi Woman, Mississauga Man" dit spant de kroon want het danst, Boogie, je blijft niet stil zitten, dat is bij dit nummer onmogelijk.
Rustpuntje op deze plaat is "Take a Piece of My Heart"met zijn rauwe stem van Chuck Jackson wat doet denken aan JJ Grey & MOFRO.